Friday, August 12, 2011

Teknik Menyambil

Terlebih dahulu....Ramadhan Mubarak kepada semua!

Hidup kaki pengemas tidak sah tanpa aktiviti mengemas. Pagi hari lagi sudah dirasmikan dengan aktiviti mengemas.

Mengemas juga memerlukan teknik2 tertentu yang munasabah dan praktikal – berdasarkan pengalaman kaki pengemas lah.

Antara tips dan petua yang diperturunkan oleh ibu kami kepada kami adik beradik adalah seperti berikut. Ayat2 ini sudah lazim berdendang di dalam kepala kami:

Bangun pagi, terus kemas rumah, sapu laman, basuh sisa2 pinggan mangkuk, mop lantai …..dll. Sambil2 tu boleh makan pagi, isi perut. Jadi, bila perut kenyang, rumah pun sudah berkemas!”

Ini yang kami gelar teknik menyambil. Teknik menyambil ini boleh digunapakai untuk segenap keadaan. Kalau pembaca perhatikan artikel yang ditulis disini, kebanyakan adalah berdasarkan teknik menyambil.

Mungkin ada segelintir yang tidak bersetuju dengan teknik di atas, yalah, waktu makan perlu dihormati dan sesi makan perlu dihayati. Teknik di atas boleh dibaikpulih tidak semestinya menjadi ikutan 100%. Tetapi jangan sampai terlalu lama berlibur di waktu makan sehingga terabai tanggungjawab yang menimbun. Kajian juga ada mengatakan bahawa kita tidak boleh duduk berterusan melebihi 15 minit kerana ini tidak baik untuk otot belakang, pinggang dan saraf2 berdekatan. Seeloknya selepas 15 minit, kita berjalan sedikit untuk melancarkan semula pergerakan darah agar memastikan gaya hidup kita sihat.

Memang benar faedah mengemas ini banyak. Kajian juga menunjukkan mengemas boleh membakar banyak kalori; tidak perlu berspa dan bersauna untuk menjana peluh; tidak perlu ke gym untuk menggerakkan otot. Di rumah juga banyak sesi exercise yang boleh dilaksanakan!
Teknik di atas sedikit sebanyak mempengaruhi seluruh kehidupan kami. Sambil mandi, basuh bilik air, sambil menguruskan mesin basuh, kami membasuh pinggan, sambil memasak, mengemas dapur dan berbagai lagi aktiviti. Tapi kami dimotivasikan pula dengan dendangan tips lain yang berbunyi “Cepat kemas, cepat rehat; jangan cepat rehat, rumah tak kemas2 pulak!”.

Jika difikirkan, kebiasaannya kami berasa amat berat untuk bangun pagi. Berat kerana memikirkan tanggungjawab mengemas! Bangun dari pagi bukan waktu untuk berehat, sebaliknya kena terus bergerak memastikan kebersihan kediaman.

Monday, August 8, 2011

Tips Ringkas Episod 2..Cik Awa


Ada beberapa tempat yang sangat memerangkap habuk tetapi sering dilupakan. Sekali sekala apa salahnya kerja lebih sikit untuk membersihkan rumah..betul tak?

1. Di belakang perabot besar seperti almari dan kabinet buku. Seeloknya perabot jangan dirapatkan ke dinding. Biar ada regangan lebih kurang 3 inci supaya kerja pembersihan menggunakan vakum boleh dilakukan.

2. Perabot kecil dan ringan seperti laci dan meja solek yang ringan hendaklah dialihkan ketika memvakum rumah kerana sisi yang rapat ke dinding sangat banyak memerangkap habuk.



3. Bawah tikar seperti tikar buluh dan tikar sarawak hendaklah di angkat dan dibersihkan dengan vakum. Lagi baik jika kita mop selepas vakum. Nanti rasa licin..


4. Ada di antara kita yang beli katil yang tak berkaki. Jadi habuk-habuk yang terperangkap di bawah katil memang tersangatlah banyak. Jadi, once in a while bolehlah angkat tilam dan alihkan papan katil tu dan mula memvakum serta mengemop.


5. Gubahan bunga yang sering dijadikan penyeri rumah juga sering memerangkap habuk. Cara yang extreme, puan-puan kena basuh bunga tu. Tapi leceh pula sebab nanti nak kena gubah semula. Jadi cara yang paling mudah adalah dengan mengelap setiap kelopak dengan kain lembap atau vakum dengan mini brush yang memang disediakan untuk vakum.

6. Puan-puan mesti suka mengalas perabot dengan alas meja atau table runner yang cantik. Ha...alas meja tu kalau diperhatikan memang tak nampak, tapi kalau dipegang, mesti rasa macam ada pasir-pasir halus. Habuk tu namanya. Jadi bolehla dibasuh sekali sekala, atau di vakum guna mini brush...


7. Ada di antara kita yang gemar membaca. Bila buku bertambah banyak, kenalah beli rak ataupun almari buku pula. Jika rak buku kita jenis bertutup, tak susah nak membersihkannya. Tapi rak buku yang terbuka memang banyak memerangkap habuk. Kadang-kadang siap bersawang lagi..jadi ketika memvakum, vakum sekali rak buku kita atau lap guna kain yang sederhana lembap.

Sekian sahaja tips ringkas untuk kali ini..Insyallah episod ketiga akan menyusul kemudian..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...