Saya bakal berpindah, Insyallah. Jadi saya kongsikan sikitlah pengurusan mengemas barang. Kenapa pindah? Next time saya cerita ya.
Sejak bekerja, saya dah 3 kali bertukar tempat kerja, dan 5
kali pindah rumah. Akan datang ni rumah ke-6. Ilmu pindah memindah ni banyak
saya perolehi dari kedua ibubapa saya. Sepanjang bapa saya bertugas dahulu,
kami dah berpindah randah lebih dari 15 kali. Sejak saya dari alam roh lagi😊😁.
Bapa saya penjawat awam. Jadi pindah-pindah tu perkara
biasa. Pindah kerana tukar skim, pindah kerana naik pangkat, pindah kerana
sambung belajar. Saya sendiri banyak kali bertukar sekolah. Ada di Ipoh, ada di
JB, ada di Batu Pahat, ada di Melaka.
Ada satu kenyataan dari bapa saya: "Bertugas sebagai
penjawat awam, bersedia untuk dipindahkan."
Saya ingat dan saya semat dalam hati. Jadi bila kena
pindah, takdalah saya terkejut gegar vaganza.
Okay, hari ni tips pertama.
1. Mula-mula kenalpasti agak-agak bila nak pindah. Bila dah
tau, cek semua barang-barang yang ada dalam rumah.
2. Kenalpasti barang yang ingin disisihkan/derma/buang.
3. Kenalpasti barang-barang yang tak digunakan dalam tempoh
beberapa bulan sebelum pindah. Barang tak penting yang bukan essential.
4. Dapatkan kotak atau storage box atau apa2 container yang
bersesuaian mengikut apa yang nak di pack.
5. Barang berat seperti pinggan mangkuk masuk kotak kecil
atau sederhana. Barang ringan boleh masuk kotak besar. Tapi kotak jangan besar
gila sangat. Kang susah nak angkat.
6. Lepas pack dan seal, labelkan setiap permukaan kotak
dengan nombor (rujuk gambar 1). Kenapa? Kejap lagi saya bagitau. Penting ya
tulis kat setiap permukaan supaya kalau kotak tu terbalik-balik pun, kita
nampak nombornya. Kalau barang fragile, letak tape fragile.
7. Wujudkan buku inventori kotak. Tulis, nombor kotak dan
penerangannya (rujuk gambar 2). Apa isi dalam kotak tu. Buku ni NYAWA
perpindahan. Kalau hilang buku ni.. Kita lost.
Fungsi inventori ni adalah untuk kita tahu apa isi
kotak-kotak tersebut. Ianya amat berguna bila sampai di rumah baru.
Bila tau barang dalam kotak, masa unload barang dari lori
ke dalam rumah.. Kita boleh terus tuju ke bahagian dalam rumah yang
bersesuaian. Kalau isinya pinggan mangkuk, terus letak di dapur. Kalau isinya
tuala, letak dalam bilik.
Tapi ada juga masa orang dah tak larat sebab penat. So
mereka stack je kotak-kotak tu. Kita nak cari barang, takkan nak bukak kotak
secara rawak kan? Jadi kita baca dulu buku inventori, dah tau nombor kotak,
cari je kotak tu. Kotak disusun tonggang terbalik? Tiada masalah sebab kita dah
tulis nombor pada setiap permukaan kotak.
Penting ya pengurusan mengemas ni. Supaya kita tak haruk sangat masa pindah keluar rumah lama dan masuk rumah baru. Buat awal, slowly.
Oh, ya.. Kemahiran menyusun barang dalam kotak dan mengoptimumkan susunan, banyak saya perolehi dari hasil bermain game tetris satu ketika dahulu. Kemahiran ni saya dah turunkan pada suami saya😂
Sekian, tips pertama.
Comments
Post a Comment