Wednesday, December 15, 2010

Alihkan perabut anda...

Mengemas adalah tanggungjawab bagi kebanyakan dari kita termasuk saya. Tetapi menghias pula adalah hobi bagi saya.

Ada orang mengekalkan susun atur perabot selama-lamanya. Ada juga mereka yang terlampau sering mengubah susun atur perabot mereka - mengidam menjadi pereka hiasan dalaman barangkali. Saya pula, sesekali bermeditasi memikirkan apakah corak dan tema susun atur perabot yang terkini di rumah saya.

Mengubah susun atur perabot ada faedahnya. Yang pertama, hiasan dalaman kita mendapat nafas baru. Kita lebih berminat untuk menginap di kediaman kita dan mungkin lebih bersemangat untuk menguruskan kediaman kita.

Tetapi yang sebenarnya, dan alasan yang kedua, adalah ia memberi kita kesempatan untuk membersihkan daki2 debu dan kulat di tapak perabot tersebut. Sambil kita mengalihkan perabot, kita vakum tapak asal perabot tersebut yang pastinya bergelumang dengan pelbagai debu dan sawang. Bagi mereka yang alah kepada debu melampau, anda mungkin perlu mengenakan sarung tangan dan surgical mask - yang ala2 doktor tu...

Pembersihan ini bukan sahaja untuk tapak yang berdebu, tetapi juga merangkumi belakang dan sisi perabut. Sekiranya perabot tidak dialih sepanjang hayat, nescaya debu tersebut menjadi sebahagian dari hidup kita selama-lamanya bahkan bertambah dari semasa ke semasa.

Moga2 acara 2 dalam 1 ini memberikan tenaga aliran positif kepada kediaman kita dan juga menyegarkan minda selepas melihat hasilnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...