Thursday, December 16, 2010

Bersih Tidak Semestinya Suci - Bab 3

Ada beberapa lagi aspek penyucian yang perlu diberi perhatian.

Salah satunya: pemandian bayi. Selepas dibuka baju bayi dan pampers, gunakan lampin untuk memeluk bayi kita. Ini untuk mengelakkan ponggongnya yang belum suci terkena pada pakaian kita . Lebih elok kalau pampers itu dibuka sahaja di bilik air. Biasa kan gunakan besen mandi bayi tu. Masa nak mandikan bayi, kita pun terus masukkan dalam besen mandi itu. Mandikan bayi dan bawa keluar. Lap, pakai bedak, pakai baju. Hmmm.. bersih dan wangi anak kita.

Ha! Bersih tapi belum suci. Sebenarnya, sebelum kita masukkan dalam besen itu, kita perlu membersihkan najis pada bayi tersebut dahulu. Najis muntah di bahagian leher dan najis di kelengkangnya. Kalau ada sink, bersihkan dulu bayi itu serba sedikit di sink. Kalau ada anak yang besar, boleh minta dia tolong bantu menjiruskan air. Dah hilang semua najis pada badan, barulah boleh dimasukkan ke dalam besen. Barulah bayi kita itu, bersih, wangi dan suci. Tapi bagaimana ya kalau ibu-ibu kita yang menguruskan pemandian bayi kita itu…? Uruskanlah dengan hikmah.

Semasa membasuh pakaian pula, ada tiga jenis pakaian yang perlu diasingkan. Seluar dalam (kecuali yang pakai panti liner), pakaian bayi dan pakaian kita yang terkena najis. Tau kenapa pakaian bayi perlu diasingkan. Kerana selalunya ia terkena muntah. Muntah bayi atau anak kita yang lain, perlu dibersihkan dengan berus dahulu. Jangan terus diletak dalam mesin basuh.

Muntah selalunya akan lekat dan tidak mudah hilang jika tidak dibersihkan dengan berus. Dah hilang muntah, jirus dengan air mutlak (air paip) sebanyak tiga kali, barulah dimasukkan dalam mesin basuh. Pakaian kita yang terkena muntah atau najis lain juga perlu dibersihkan dulu najisnya dan dibilas 3 kali dengan air yang mengalir sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Begitu juga denga seluar dalam, setelah dibersihkan, boleh dimasukkan ke dalam mesin basuh.

Berhati-hati bila anak perempuan kita telah hampir baligh.. dalam umur 10 tahun ke atas, sentiasa cek seluar dalam mereka. Bila dah mula kekuningan tu, ajar mereka basuh seluar dalam tu. Gunakan sabun mandi biasa, insya Allah mudah hilang kekuningannya. Lepas tu bersedialah. Anak anda hampir baligh. Pastikan urusan fardhu ainnya mantap. Solatnya terjaga. Kalau ada pembantu rumah, jangan lepaskan semua tanggungjawab ini pada mereka.
Mengemop lantai juga tidak boleh dipandang enteng. Bersihkan dulu tahi cicak itu dengan tisu. ‘Lalu’kan air 3 kali. Bawa beg plastik, tisu dan air sebekas untuk urusan ini. Dah siap semuanya , barulah boleh dimop. Sebab tu, urusan membuang tahi cicak ni perlu dilakukan selalu. Tak boleh ditangguh-tangguh. Ha! Kalau tak nak cicak kat rumah, duduklah di rumah yang ‘hole free’. He he! Maksudnya, tutup semua lubang-lubang angin kat rumah tu. Lubang angin atas tingkap dan lubang angin bawah pintu. Insya Allah tak ada cicak. Tak pun, buatlah aktiviti-aktiviti menghalau cicak.

Syarat-syarat sah solat, ‘Suci dan Bersih’. Suci itu Bersih tapi Bersih tak semestinya Suci. Renungkan…Andai ada kekeliruan dalam bab pengurusan najis atau cara-cara membersihkan najis, rujuklah pada ustaz ustazah. Saya menunggu teguran dan komen-komen penambahbaikan dari anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...