Tuesday, December 21, 2010

Menyusun perabut

Mungkin kita pernah mengalami keadaan di mana kita menggaru kepala memikirkan susun atur perabut di rumah kita.

Kadangkala apabila kita melawat rumah teman, kita rasakan susunatur di rumahnya begitu kemas dan harmoni sekali. Apabila kita melawat rumah teman yang lain, kita merasa rumah tersebut kemas tetapi tidak harmoni. Kucar-kacir dan berselerak rasanya.
Untuk mendapatkan keserasian perabut ramai yang sanggup berbelanja untuk mendapatkan perabut yang sama jenisnya. Contohnya, kalau set ruang tamu adalah perabut jati, set ruang makan pun adalah jati juga dan almari2 lain juga terdiri dari produk jati. Begitu juga jika salah satu perabut adalah dari perabut kulit, yang lain2 juga adalah sama. Bahkan ada yang tidak mahu kalah, sanggup mengeluarkan belanja besar untuk mengupah interior designer semata2 untuk mendapatkan keharmonian perabut. Ada juga di antara kita yang cuba meniru gaya rumah teman atau saudara kita dengan membeli perabut yang sama tetapi tidak pula menghasilkan gaya menarik yang sama di rumah kita. Aneh....

Apa yang membuatkan susunan perabut kelihatan harmoni? Banyak kaedah dan strategi yang dibentangkan pakar. Saya ingin menyumbang sedikit info sahaja di sini.

Untuk mereka yang mahu berbelanja sederhana, kita tidak perlu terikut2 dengan kaedah menyeragamkan jenis perabut kita. Kita boleh beli apa sahaja jenis yang kita inginkan, baik jati, English cottage style atau apa2 sahaja. Apa yang penting adalah susunan kedudukan mereka.

Disarankan, perabut2 besar digandingkan dengan perabut kecil sebagai pemanis. Contohnya meja kecil diletakkan bersebelahan kerusi mewah kita. Jika semua perabut besar diletakkan bergandingan, ruang tersebut kelihatan agak sarat. Ini akan menyerlahkan imej mewah bagi mereka yang menggemari imej tersebut.

Perabut dinding pula perlu diletakkan bersebelahan perabut yang agak sama kelebarannya. Ramai orang meletakkan almari lebar bersebelahan almari yang kurus kemudian diletakkan pula bersebelahan meja yang lebar. Lebih manis jika kelebaran tersebut diletakkan mengikut sistem tertentu dari yang paling lebar kepada yang paling kurang lebarnya. Yang paling baik adalah meletakkan perabut bersebelahan perabut lain yang sama kelebarannya. Jadi mata kita melihat kesinambungan perabut tersebut. Tidak lah kita melihat sekejap perabut besar dan kemudian kecil lalu besar kembali. Itu yang menyebabkan rumah tampak berserabut walaupun kemas dan bersih.

Warna juga adalah komponen utama. Jika kita menggunakan warna2 yang lembut, wajar kita pastikan perabut dan aksesori lain adalah dalam warna2 yang bertema lembut. Jika kita menggunakan warna2 yang berat dan kelihatan padat, warna2 perabut dan aksesori lain seeloknya menggunakan tema yang sama.

Tetapi jika kita mencari kelainan, kita selitkan dengan warna yang tiba2 berbeza dan ini membolehkan ia menjadi titik tumpu yang menarik. Anda juga boleh eksperimen dengan kedudukan yang senget untuk satu perabut dan perhatikan impaknya. Ataupun eksperimen dengan jarak antara perabut dan kedudukan yang berbeza.

Secara ringkasnya, perabut boleh disusun mengikut jenis kayu/ texture mereka, warna ataupun saiz mahupun bentuk.

Jika anda pandai menyuai padan, tidak semestinya kita perlu membeli perabut dalam set yang sama. Kadangkala jenis tidak penting, tetapi susun atur dan penyerlahan gaya perabut2 tersebut yang lebih utama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...