Wednesday, December 1, 2010

Ruang mati - bawah tangga


Ada satu saranan menarik hasil pembacaan saya berkenaan ruang di bawah tangga bagi rumah dua tingkat. Idea tersebut menyarankan agar membina built-in cabinet di bawah tangga tersebut. Kita boleh membina rak buku, rak hiasan atau apa2 saja kabinet untuk tujuan penyimpanan. Abang ipar saya sendiri menggunakan idea ini di rumahnya dengan membina kabinet buku di bahagian bawah tangga di rumahnya. Ini adalah satu langkah penjimatan ruang!

Yang penting, ruang tersebut jangan dibiarkan sebagai tempat lambakan barang2 tanpa susun atur yang kemas. Walaupun ruang itu tidak strategik dalam rumah kita, tetamu yang bertandang mungkin menilai ketidaktelitian kita. Justeru, ruang ini tidak boleh dianggap mati!

Cadangan pertama adalah dengan cara mengatur kerusi santai di bawah tangga tersebut dan dihias sebagai ruang santai. Sedikit bahan bacaan disusun mungkin juga beserta radio sebagai tujuan untuk merehatkan minda.
Jika ruang tersebut agak luas, boleh juga diletakkan TV di bawah tangga tersebut dan dijadikan pula ruang menonton bagi keluarga.

Ada juga yang menjadikan ruang tersebut sebagai ruang bekerja dilengkapi dengan meja dan komputer.

Jika dibiarkan kosong, ia mungkin satu pembaziran ruang. Cubalah ikhtiarkan untuk mengusahakan ruang tersebut. Setidak2nya jadikan mini-library untuk menggalakkan minat membaca.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...