Skip to main content

Beli Barang Percuma Pinggan!

Apakah kaitan antara barang percuma dengan mengemas? Jawapannya, lebih banyak barang di rumah, lebih banyak kerja mengemas yang kita perlukan. Selain itu, lebih banyak pula penstoran yang diperlukan dan penstoran ini juga mengambil masa kita untuk dikemaskini dan digilap sekali-sekala.

Umum mengetahui, antara taktik perniagaan adalah, beli satu barang, percuma mangkuk, pinggan, mug dan berbagai lagi. Beli ubat gigi, percuma berus gigi. Beli sabun, percuma pinggan atau mug serta berbagai lagi. Sehingga ada teman membuat lawak, kenapalah apabila membeli bawang tidak dapat percuma barangan! Kalau bawang pun membuat tawaran sedemikian, pasti sudah penuh pinggan mangkuk dalam almari.

Untuk pasangan yang baru berkahwin, tarikan sebegini banyak faedahnya. Saya sendiri peka kepada tawaran2 percuma sebegini di awal perkahwinan. Yelah, baru berkahwin, tak cukup bajet nak menyediakan semua. Keperluan rumahtangga cukup2 untuk keperluan peribadi dan dua atau tiga orang tetamu sahaja.

Jadi, saya mengikut nasihat seorang sepupu saya agar mengambil kesempatan atas tawaran percuma pinggan, beg, tupperware dan berbagai lagi. Kesemua itu boleh dibuat stok rumahtangga dan aset sementara. Bila sudah berkemampuan bolehlah kita meningkatkan mutu barangan milik kita!

Setelah sekian lama berumahtangga, tawaran ini masih menarik perhatian. Saya rasa pasti ramai surirumahtangga yang tertarik dengan tawaran barang percuma. Nama pun percuma, siapa yang mahu menolak rezeki. Rezeki jangan ditolak...

Untuk golongan yang agak senior, tarikan ini perlu difikirkan semula. Yelah, dalam almari sudah ada jenama Corelle, IKEA, Corningware dan berbagai lagi pinggan mangkuk ceramic yang lain. Perlu ke menambah koleksi barangan free? Kadang2 semangat mengumpul tu tinggi tapi bila memakai sekadar hangat2 tahi ayam. Barangan yang dibeli pula tidaklah diperlukan sangat. Akibatnya koleksi barangan percuma yang tidak berapa diperlukan bertambah dan bertambah di dalam almari buat pengumpul debu pula.

Tambahan lagi, untuk golongan senior, mungkin sering mendapat hadiah dari jabatan sempena hari keluarga, cabutan bertuah annual dinner atau sahaja aktiviti sukaneka dan juga hadiah harijadi dari teman2 tersayang. Memang sumber koleksi sudah bertambah apabila umur semakin meningkat.

Setelah kita di peringkat pertengahan perkahwinan, kita perlu menilai semula - perlu ke barang-barang percuma tersebut? Atau pun kita sekadar mengikut arus, rugi kalau menolak barang free? Seharusnya, langkah bijak diawal perkahwinan perlu difikirkan semula. Setiap kali kita membeli kerana inginkan hadiah percuma, tanya diri sendiri, samada barangan itu diperlukan atau sekadar ingin mengambil kesempatan memiliki barang percuma? Jangan khuatir jika tidak memiliki. Lebih khuatir jika sekadar menuruti nafsu untuk memiliki tetapi akhirnya barang terabai tidak digunakan.

Wajar jika hanya memilih makanan percuma atau kosmetik percuma yang akan lupus setelah digunakan. Bagi saya, sekiranya mahukan rumah yang kemas dan mudah diurus, kurangkanlah hobi mengumpul barang.

Comments

  1. kdng2 org baru kahwin untungnya, dapat hadiah kahwin set cawan pinggan sampai berbelas2 kdng2 tu :P cuma kdng2 tak bestnya, nak beli perabot ikut tema rumah tapi ada pulak pihak yg desak nak kasi perabot lama mreka pada kita, even kita tak mahu. nak taknak kena terima, walau hati tak berapa berkenan. akhirnya terpaksa rela dijadikan koleksi dirumah. makin byk perabot :P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenapa Saya Sukakan Mesin Basuh Separa Automatik dan cara Penjagaannya- Awa

Ramai di antara kita yang masih lagi menggunakan mesin basuh separa automatik (MBSA) walaupun terdapat pelbagai pilihan mesin automatik di pasaran. Jika difikirkan sekali imbas, ternyata mesin automatik (MBA) lebih menjimatkan masa dan tenaga. Walaubagaimanapun, terdapat juga penggemar setia mesin separa automatik kerana alasan mereka yang tersendiri. Sebagai contoh, bagi saya yang masih belum mempunyai anak, secara tidak langsung MBSA boleh dijadikan sebagai medium untuk bersenam. Jika MBA kita hanya duduk dan tunggu hingga selesai, MBSA pula memerlukan kita bangun dan duduk kerana MBSA hanya membasuh tetapi tidak membilas dan mengeringkan. Kadang-kadang ada pakaian-pakaian kita yang tidak kotor. Sekadar untuk menghilangkan bau. Maka timer yang singkat sahaja diperlukan. Kadang-kadang kita perlu mengasingkan pakaian-pakaian yang sensitif, yang berwarna cerah dan yang berwarna gelap. Ini adalah perkara-perkara yang sukar dilakukan dengan MBA. Terutamanya jika kuantiti pakaian anda adal

Cuci longkang

Beberapa hari yang lepas, saya terpandangkan longkang di rumah saya. Rasanya sudah tiba masa untuk Ops..longkang! Kalau anda memiliki banglo, longkang akan mengelilingi rumah, maka lebih panjanglah longkang yang anda perlu selusuri. Jika anda menginap di rumah teres atau semi-D, kepanjangan longkang berkurangan tetapi masih perlu dibersihkan. Jika anda menginap di pangsapuri atau apartment pula, anda boleh menarik nafas lega kerana longkang tidak menjadi isu sama sekali. Tapi, gotong royong membersihkan longkang kawasan perlu juga dilaksanakan sekali-sekala. Masyarakat kini sudah semakin bijak. Jadi longkang yang kebanyakannya terdedah sudah boleh dibina di bawah tanah dan ditutup dengan kongkrit simen. Cuma beberapa lubang pada jarak tertentu disediakan sekiranya longkang mempunyai masalah teknikal. Pengalaman saya semasa muda remaja, sekali-sekala ibu saya akan meminta bantuan saya mencuci longkang sekeliling kuarters kediaman kami. Ibu akan membuka paip sinki dapur supaya air mencur

MILO, KOPI DAN SUSU: MACAM MANA NAK SIMPAN?

Siapa sini suka minum milo? Tak pun air koko. Mesti ramai kan? :D Rata-rata dari kita semua ni, di rumah pasti ada stok serbuk minuman sama ada milo, kopi, susu, horlicks dan sebagainya. So straight to the point , saya nak kongsikan sikit tips nak simpan serbuk2 minuman ni supaya dapur anda tampak lebih kemas dan bersih. Well , zaman sekarang dah maju kan. Kat kedai ada jual ‘ magic sealer’ utk anda seal makanan dengan mudah. Contohnya mcm gambar ni : Tips kali ni adalah untuk mereka yang memilih utk menyimpan serbuk minuman di dalam bekas atau bahasa mudahnnya, tupperware . Hehe Ada sesetengah dari kita yang masukkan serbuk minuman sekali dengan packaging dia terus ke dalam bekas. Boleh jika anda nak simpan macam itu. Tapi, sebenarnya ia menjadikan cara simpanan anda nampak kurang kemas. Selain tu, mesti susah nak buat air. Betul tak? Sebab anda akan terkorek-korek serbuk minuman anda, dan saat anda nak keluarkan sudu dari packaging tu, mesti akan ada serbuk