Skip to main content

Disiplin ke tandas

Seringkali, kita mengungkit budaya bangsa Jepun dalam bab kemas-mengemas ini. Saya pernah terdengar orang bercerita bahawa orang Jepun akan secara otomatik menyusun selipar atau kasutnya mengadap ke luar. Lalu, apabila mereka keluar rumah, mereka akan terus menyarung selipar tanpa perlu berpusing mengadap rumah. Rajin sungguh, dan komited sungguh mereka.


Satu lagi budaya orang Jepun yang saya pernah dengar, mereka sering mengingatkan agar meninggalkan tandas dalam keadaan asal seperti sebelum kita menggunakannya. Maksudnya, jika tandas tersebut dalam keadaan bersih, pastikan kita tinggalkannya dalam keadaan bersih juga. Kalau keadaan tandas asalnya kotor, jangan pula kita membalas pada orang seterusnya...

Proses menggunakan tandas ini pun perlu diajar kepada segelintir kita. Ramai orang tahu teknik beristinjak dengan baik tetapi meninggalkan tandas dalam keadaan berbau tanpa dijirus dengan rapi.


Bagi kami adik beradik, kami sering dipesan agar menjirus najis dengan jirusan yang banyak. Saya sendiri menetapkan anak2 saya menjirus najis mereka sebanyak 20 jirusan. Saya kurang senang apabila anak saya menjirus sekali dua sahaja kemudian apabila saya menjengah ke tandas, baunya, subhanallah! Amat memeritkan hidung saya. Kerana anak2 saya kebanyakannya lelaki, mereka memerlukan arahan teknikal berbentuk nombor agar lebih mudah dilaksanakan.


Saya juga menetapkan agar jirusan perlu disimbah dari segenap arah bilik air, jangan setakat satu arah sahaja. Maksudnya, jiruslah dari kiri, dari kanan, dari belakang, dari sudut2 bilik air dan melengkapi 360 darjah agar hilang bau dan kesan najis tersebut. Simbahan perlu dilakukan dengan kadar perlahan atau sederhana kuat agar najis tidak terpercik hingga ke merata tempat dan dikhuatiri terkena pakaian kita pula.


Zaman sekarang, orang tidak lagi membuang secara bertinggung, tetapi sudah meniru cara barat iaitu membuang dengan cara yang kononnya lebih elegan - cara duduk. Jamban duduk tidak memerlukan jirusan yang melampau banyaknya. Tetapi, anda perlu teliti kesan2 najis jika ada yang terpalit ke atas sewaktu air pam mengalir dengan kuat. Mungkin ada kesan di bawah tempat duduk jamban tersebut. Jadi, elok diangkat dan diteliti. Mungkin juga ada sisa2 yang terlekat di mangkuk tidak dapat dialirkan dengan efektif oleh air flush tadi. Jadi, perlu dijirus secara manual dan jika perlu diberus dengan berus jamban.


Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa sewaktu mengepam jamban, seeloknya cover seat diturunkan agar jamban tertutup dan tiada kuman atau bakteria yang dapat bertempiaran keluar. Baunya juga tidak dapat merebak ke merata tempat, hanya terkumpul di tempat tersebut sahaja.


Sekiranya kita mandi, selesai mandi, bersedekahlah tenaga dengan membetulkan kembali tempat sabun, berus gigi dan lain peralatan agar kemas seperti sewaktu kita melangkah masuk tadi. Sebelum membuka pintu bilik mandi, perhatikan sekeliling bilik air dan peralatannya untuk memastikan kesemuanya dalam keadaan yang bersih dan rapi. Sekiranya ada kesan2 buih sabun dan syampu melekat di dinding, elok dijirus biar hilang kesannya. Begitu juga serpihan buih yang tempias ke dinding semasa memberus gigi, janganlah lokek tenaga menjirus dan membersihkannya.


Pendek kata, sisa anda bukan untuk santapan mandi orang lain. Begitu juga sisa najis anda bukan untuk dikitar semula kepada orang lain. Salam hormat! Salam mengemas!

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Saya Sukakan Mesin Basuh Separa Automatik dan cara Penjagaannya- Awa

Ramai di antara kita yang masih lagi menggunakan mesin basuh separa automatik (MBSA) walaupun terdapat pelbagai pilihan mesin automatik di pasaran. Jika difikirkan sekali imbas, ternyata mesin automatik (MBA) lebih menjimatkan masa dan tenaga. Walaubagaimanapun, terdapat juga penggemar setia mesin separa automatik kerana alasan mereka yang tersendiri. Sebagai contoh, bagi saya yang masih belum mempunyai anak, secara tidak langsung MBSA boleh dijadikan sebagai medium untuk bersenam. Jika MBA kita hanya duduk dan tunggu hingga selesai, MBSA pula memerlukan kita bangun dan duduk kerana MBSA hanya membasuh tetapi tidak membilas dan mengeringkan. Kadang-kadang ada pakaian-pakaian kita yang tidak kotor. Sekadar untuk menghilangkan bau. Maka timer yang singkat sahaja diperlukan. Kadang-kadang kita perlu mengasingkan pakaian-pakaian yang sensitif, yang berwarna cerah dan yang berwarna gelap. Ini adalah perkara-perkara yang sukar dilakukan dengan MBA. Terutamanya jika kuantiti pakaian anda adal

Cuci longkang

Beberapa hari yang lepas, saya terpandangkan longkang di rumah saya. Rasanya sudah tiba masa untuk Ops..longkang! Kalau anda memiliki banglo, longkang akan mengelilingi rumah, maka lebih panjanglah longkang yang anda perlu selusuri. Jika anda menginap di rumah teres atau semi-D, kepanjangan longkang berkurangan tetapi masih perlu dibersihkan. Jika anda menginap di pangsapuri atau apartment pula, anda boleh menarik nafas lega kerana longkang tidak menjadi isu sama sekali. Tapi, gotong royong membersihkan longkang kawasan perlu juga dilaksanakan sekali-sekala. Masyarakat kini sudah semakin bijak. Jadi longkang yang kebanyakannya terdedah sudah boleh dibina di bawah tanah dan ditutup dengan kongkrit simen. Cuma beberapa lubang pada jarak tertentu disediakan sekiranya longkang mempunyai masalah teknikal. Pengalaman saya semasa muda remaja, sekali-sekala ibu saya akan meminta bantuan saya mencuci longkang sekeliling kuarters kediaman kami. Ibu akan membuka paip sinki dapur supaya air mencur

MILO, KOPI DAN SUSU: MACAM MANA NAK SIMPAN?

Siapa sini suka minum milo? Tak pun air koko. Mesti ramai kan? :D Rata-rata dari kita semua ni, di rumah pasti ada stok serbuk minuman sama ada milo, kopi, susu, horlicks dan sebagainya. So straight to the point , saya nak kongsikan sikit tips nak simpan serbuk2 minuman ni supaya dapur anda tampak lebih kemas dan bersih. Well , zaman sekarang dah maju kan. Kat kedai ada jual ‘ magic sealer’ utk anda seal makanan dengan mudah. Contohnya mcm gambar ni : Tips kali ni adalah untuk mereka yang memilih utk menyimpan serbuk minuman di dalam bekas atau bahasa mudahnnya, tupperware . Hehe Ada sesetengah dari kita yang masukkan serbuk minuman sekali dengan packaging dia terus ke dalam bekas. Boleh jika anda nak simpan macam itu. Tapi, sebenarnya ia menjadikan cara simpanan anda nampak kurang kemas. Selain tu, mesti susah nak buat air. Betul tak? Sebab anda akan terkorek-korek serbuk minuman anda, dan saat anda nak keluarkan sudu dari packaging tu, mesti akan ada serbuk