Skip to main content

TIPS PINDAH RUMAH - PART 1

 

Saya bakal berpindah, Insyallah. Jadi saya kongsikan sikitlah pengurusan mengemas barang. Kenapa pindah? Next time saya cerita ya.

Sejak bekerja, saya dah 3 kali bertukar tempat kerja, dan 5 kali pindah rumah. Akan datang ni rumah ke-6. Ilmu pindah memindah ni banyak saya perolehi dari kedua ibubapa saya. Sepanjang bapa saya bertugas dahulu, kami dah berpindah randah lebih dari 15 kali. Sejak saya dari alam roh lagi😊😁.

Bapa saya penjawat awam. Jadi pindah-pindah tu perkara biasa. Pindah kerana tukar skim, pindah kerana naik pangkat, pindah kerana sambung belajar. Saya sendiri banyak kali bertukar sekolah. Ada di Ipoh, ada di JB, ada di Batu Pahat, ada di Melaka.

Ada satu kenyataan dari bapa saya: "Bertugas sebagai penjawat awam, bersedia untuk dipindahkan."

Saya ingat dan saya semat dalam hati. Jadi bila kena pindah, takdalah saya terkejut gegar vaganza.

Okay, hari ni tips pertama.

1. Mula-mula kenalpasti agak-agak bila nak pindah. Bila dah tau, cek semua barang-barang yang ada dalam rumah.

2. Kenalpasti barang yang ingin disisihkan/derma/buang.

3. Kenalpasti barang-barang yang tak digunakan dalam tempoh beberapa bulan sebelum pindah. Barang tak penting yang bukan essential.

4. Dapatkan kotak atau storage box atau apa2 container yang bersesuaian mengikut apa yang nak di pack.

5. Barang berat seperti pinggan mangkuk masuk kotak kecil atau sederhana. Barang ringan boleh masuk kotak besar. Tapi kotak jangan besar gila sangat. Kang susah nak angkat.

6. Lepas pack dan seal, labelkan setiap permukaan kotak dengan nombor (rujuk gambar 1). Kenapa? Kejap lagi saya bagitau. Penting ya tulis kat setiap permukaan supaya kalau kotak tu terbalik-balik pun, kita nampak nombornya. Kalau barang fragile, letak tape fragile.

7. Wujudkan buku inventori kotak. Tulis, nombor kotak dan penerangannya (rujuk gambar 2). Apa isi dalam kotak tu. Buku ni NYAWA perpindahan. Kalau hilang buku ni.. Kita lost.

Fungsi inventori ni adalah untuk kita tahu apa isi kotak-kotak tersebut. Ianya amat berguna bila sampai di rumah baru.

Bila tau barang dalam kotak, masa unload barang dari lori ke dalam rumah.. Kita boleh terus tuju ke bahagian dalam rumah yang bersesuaian. Kalau isinya pinggan mangkuk, terus letak di dapur. Kalau isinya tuala, letak dalam bilik.

Tapi ada juga masa orang dah tak larat sebab penat. So mereka stack je kotak-kotak tu. Kita nak cari barang, takkan nak bukak kotak secara rawak kan? Jadi kita baca dulu buku inventori, dah tau nombor kotak, cari je kotak tu. Kotak disusun tonggang terbalik? Tiada masalah sebab kita dah tulis nombor pada setiap permukaan kotak.


   

Penting ya pengurusan mengemas ni. Supaya kita tak haruk sangat masa pindah keluar rumah lama dan masuk rumah baru. Buat awal, slowly.

Oh, ya.. Kemahiran menyusun barang dalam kotak dan mengoptimumkan susunan, banyak saya perolehi dari hasil bermain game tetris satu ketika dahulu. Kemahiran ni saya dah turunkan pada suami saya😂

Sekian, tips pertama.





Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Saya Sukakan Mesin Basuh Separa Automatik dan cara Penjagaannya- Awa

Ramai di antara kita yang masih lagi menggunakan mesin basuh separa automatik (MBSA) walaupun terdapat pelbagai pilihan mesin automatik di pasaran. Jika difikirkan sekali imbas, ternyata mesin automatik (MBA) lebih menjimatkan masa dan tenaga. Walaubagaimanapun, terdapat juga penggemar setia mesin separa automatik kerana alasan mereka yang tersendiri. Sebagai contoh, bagi saya yang masih belum mempunyai anak, secara tidak langsung MBSA boleh dijadikan sebagai medium untuk bersenam. Jika MBA kita hanya duduk dan tunggu hingga selesai, MBSA pula memerlukan kita bangun dan duduk kerana MBSA hanya membasuh tetapi tidak membilas dan mengeringkan. Kadang-kadang ada pakaian-pakaian kita yang tidak kotor. Sekadar untuk menghilangkan bau. Maka timer yang singkat sahaja diperlukan. Kadang-kadang kita perlu mengasingkan pakaian-pakaian yang sensitif, yang berwarna cerah dan yang berwarna gelap. Ini adalah perkara-perkara yang sukar dilakukan dengan MBA. Terutamanya jika kuantiti pakaian anda adal

Cuci longkang

Beberapa hari yang lepas, saya terpandangkan longkang di rumah saya. Rasanya sudah tiba masa untuk Ops..longkang! Kalau anda memiliki banglo, longkang akan mengelilingi rumah, maka lebih panjanglah longkang yang anda perlu selusuri. Jika anda menginap di rumah teres atau semi-D, kepanjangan longkang berkurangan tetapi masih perlu dibersihkan. Jika anda menginap di pangsapuri atau apartment pula, anda boleh menarik nafas lega kerana longkang tidak menjadi isu sama sekali. Tapi, gotong royong membersihkan longkang kawasan perlu juga dilaksanakan sekali-sekala. Masyarakat kini sudah semakin bijak. Jadi longkang yang kebanyakannya terdedah sudah boleh dibina di bawah tanah dan ditutup dengan kongkrit simen. Cuma beberapa lubang pada jarak tertentu disediakan sekiranya longkang mempunyai masalah teknikal. Pengalaman saya semasa muda remaja, sekali-sekala ibu saya akan meminta bantuan saya mencuci longkang sekeliling kuarters kediaman kami. Ibu akan membuka paip sinki dapur supaya air mencur

Sampah dan Tong Sampah

Saya pernah mempunyai seorang teman sekerja lelaki yang sangat pengemas. Meja kerjanya sangat rapi. Fail2 yang tersusun di rak juga dibariskan dengan rapi lengkap berlabel yang seragam. Ini membuatkan saya terus berminat memerhatikan beliau sehingga suatu hari saya ternampak beliau memasukkan sampah kertas ke dalam poket seluarnya sendiri. Tingkah ini menarik minat saya dan terpacul soalan dari mulut saya menanyakan sebab perbuatan tersebut. Jawabnya: "Atuk saya pesan, kalau jumpa sampah di mana2 ( pasti yang bukan busuk dan basah !) masukkan di dalam poket seluar dan bila berjumpa tong sampah, buangkanlah di dalam tong sampah."! Wah! Jawapan yang sungguh teliti dari segi pengurusan sampah dan datangnya pula dari seorang yang veteran. Ibu saya juga sangat prihatin tentang penyediaan tong sampah, hasil didikan dari atuk saya. Pernah sekali, sewaktu konvo adik saya di salah satu universiti di negara kita, ibu saya memberikan ceramah ringkas kepada pak guard yang bertugas semata