Monday, February 28, 2011

Cuci longkang

Beberapa hari yang lepas, saya terpandangkan longkang di rumah saya. Rasanya sudah tiba masa untuk Ops..longkang!

Kalau anda memiliki banglo, longkang akan mengelilingi rumah, maka lebih panjanglah longkang yang anda perlu selusuri. Jika anda menginap di rumah teres atau semi-D, kepanjangan longkang berkurangan tetapi masih perlu dibersihkan.

Jika anda menginap di pangsapuri atau apartment pula, anda boleh menarik nafas lega kerana longkang tidak menjadi isu sama sekali. Tapi, gotong royong membersihkan longkang kawasan perlu juga dilaksanakan sekali-sekala.

Masyarakat kini sudah semakin bijak. Jadi longkang yang kebanyakannya terdedah sudah boleh dibina di bawah tanah dan ditutup dengan kongkrit simen. Cuma beberapa lubang pada jarak tertentu disediakan sekiranya longkang mempunyai masalah teknikal.


Pengalaman saya semasa muda remaja, sekali-sekala ibu saya akan meminta bantuan saya mencuci longkang sekeliling kuarters kediaman kami. Ibu akan membuka paip sinki dapur supaya air mencurah2 masuk ke dalam longkang. Dengan air yang membuak2 tersebut saya yang sudah bersedia dengan berus longkang akan memberus lemak2 daki dan lumut pada longkang sehingga siap keseluruhannya. Berpeluh2 jugalah saya dibuatnya dan tidak direkodkan pula berapa kalori yang terbakar waktu itu...

Zaman sekarang yang serba-serbinya mahal, saya rasa agak keterlaluan pembaziran air seperti itu. Segala2 bil sudah naik, jadi kita sentiasa perlu mengambil langkah berjimat-cermat. Memadai lah dengan memberus dengan sabun dan sekali-sekali dijirus dengan air untuk mengalirkan daki2 tersebut.

Menyentuh tentang pencucian longkang, saya pernah terdengar tip mencuci longkang menggunakan Coca-cola. Ya, Coca-cola yang biasa dibuat minuman. Katanya, jika dituang air tersebut ke longkang dan dibiarkan seketika, daki dan lumut lebih mudah ditanggalkan. Ngeri juga membayangkan bahawa jika Coke boleh menghakis longkang, bagaimana pula kesannya kepada perut kita?

Ada juga tips menggunakan baking soda dan cuka - diguna secara berasingan bukan bersekali. Anda boleh lah mencuba yang mana serasi dengan anda.

Sekiranya longkang sering dipenuhi rumput, elok juga jika dicabut segera sebelum akarnya membesar dan memecahkan simen longkang kelak. Perhatikan juga jika ada daun2 kering atau serpihan tanah berkumpul di dalam longkang. Sekiranya ada, anda perlu mengaut sampah sarap ini sebelum mencuci longkang sebersih2nya ya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...