Wednesday, October 23, 2013

Mengemas isi laci / kabinet

Tentu ramai antara kita yang berdepan dengan kesulitan 'berpisah' dengan barang-barang kecil atau besar yang biasanya memenuhi ruang laci dan almari kita.


Ada satu idea yang boleh digunakan dalam menguruskan hal ini : Untuk mengelakkan kita daripada menjadi seorang 'hoarder' seperti  rancangan televisyen Hoarders dari Amerika Syarikat, kita boleh membuang barang-barang yang tidak digunakan lebih daripada 2 bulan daripada tarikh kita menyimpannya. Contohnya, baru-baru ini saya mengumpulkan semua sudu-sudu plastik susu bayi (scoop) yang biasanya kita dapat apabila kita membeli susu anak-anak kita dan membuang semua sudu tersebut, kecuali satu atau dua sahaja. Sebelum ini, saya menyimpannya dengan anggapan 'mungkin berguna atau perlu di masa hadapan'. Tetapi saya dapati sudu-sudu ini tidak digunakan.

Oleh itu, kaedah ini boleh digunakan bagi kebanyakan barang-barang yang kadang-kala kita simpan dengan anggapan 'mungkin berguna atau perlu di masa hadapan'. Dengan itu, kita boleh memastikan ruang-ruang dalam rumah kita hanya dipenuhi dengan barang-barang yang benar-benar kita perlu sahaja untuk kegunaan keluarga  kita. Selamat mengemas!

3 comments:

  1. barangan lama tak sesuai dengan perubahan trend terkini

    Assalamualaikum tuan/puan,

    Saya ada tanah lot lidi untuk dijual.

    Tanah Lot Untuk Dijual Di Bukit Selambau, Sungai Petani, Kedah
    Tanah Lot 55' x 75' , sesuai untuk tapak rumah atau bangunan. Lokasinya di Bukit Selambau , Kedah iaitu berhampiran Pekan Bukit Selambau, jalan besar Bukit Selambau, 300 meter di belakang Sek. Keb. Bukit Selambau, berhampiran menara telekomunikasi dan kilang kayu.

    Sesuai untuk tapak rumah dan bangunan

    http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/11/hartanah-3.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Salam perkenalan.
    Info ini menyedarkan saya sebagai seorang "pengumpul" barang. Memang benar, benda-benda kecil seperti sudu kepsi @ mekdi memang jadi barangan yang berlambak dalam simpanan. Nak buang, rasa sayang. :(

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...