Thursday, June 18, 2009

Bunga oh bunga!

Bunga-bungaan adalah kemestian di dalam aspek hiasan rumahtangga. Sepasu di atas meja makan, sejambak di sudut ruang tamu dan pelbagai lagi ruang yang ada. Ada di kalangan wanita yang tidak berapa sukakan jambangan bunga apalagi yang bercirikan plastik. Mereka mungkin memilih gaya minimalis atau zen style mengikut trend terkini.

Tetapi ada wanita yang sangat menggemari bunga. Ini termasuklah ibu saya sendiri. Hampir setiap sudut dihiasi bunga. Hampir setiap meja terletak bunga. Hampir setiap para juga dibariskan dengan bunga. Dan tidak ketinggalan, bilik air di rumah ibu kesemuanya memiliki jambangan bunga masing-masing! Begitulah hebatnya penangan bunga sebagai hiasan bagi mereka penggemar bunga.

Ramai orang yang menggemari bunga akan membeli, menggubah dan kemudian diletakkan di tempat-tempat tertentu. Setelah sekian lama, bunga ini akan kelihatan berselupat diselaputi sawang kecil dan debu. Ada pemilik rumah yang perasan dan ada yang tidak. Seelok-eloknya, bunga yang dibeli dahulu dijaga agar tahan lama dan tidak dibiarkan hilang serinya. Apalagi sehingga mengumpul debu dan kotoran yang merosakkan pandangan dan juga kebersihan.

Penjagaan bunga agak remeh. Mungkin kerana ini ramai wanita bekerjaya memilih bunga yang ringkas dan kurang rimbun agar kurang menggalakkan pengumpulan debu. Walau bagaimanapun sekiranya bunga hiasan tetap jadi pilihan, berikut adalah langkah penjagaannya.

Ibu saya mengamalkan mencuci bunga-bungaan sekurang-kurangnya setahun sekali. Terutama berdekatan Hari Raya. Apa yang ibu saya lakukan adalah mencabut kuntuman bunga dari gubahan dan bilas dengan air agar sedikit bersih. Kemudian bunga-bungaan tadi direndam di dalam larutan air sabun. Anda boleh lah melakukan kerja-kerja lain sementara debu dan kotoran tadi tanggal dalam larutan air sabun. Setelah 1 hingga dua jam, bolehlah membilas bunga-bungaan tadi dan pasti mereka sudah bersih kembali! Bolehlah anda kembali menggubah seperti gubahan asal tadi.

Sekiranya anda tidak suka bekerja dalam keadaan basah, anda boleh saja mengamalkan aktiviti meng'vakum' bunga anda secara rutin. Jadi setiap kali anda meng'vakum' rumah, anda bolehlah meng'vakum' sekali kuntuman kesayangan anda. Jika diamalkan selalu, pasti debu dan kotoran tidak akan melekat secara kekal.

2 comments:

  1. assalammualaikum...

    saya baru baca blog awak dan saya sangat suka. awak memberi inspirasi untuk saya menjadi RAJIN. sebab saya sangat2 malas mengemas...harap awak teruskan blog ini k...

    ReplyDelete
  2. saya paling malas bab kemas rumah
    tapi sebenarnya kita rajinkan diri gak
    supaya rumah nampak cantik dan lawa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...