Tuesday, May 7, 2013

Sebelum meninggalkan rumah…



Anda pasti pernah mengalamai situasi di mana anda dan keluarga anda akan meninggalkan rumah untuk tempoh tertentu. Mungkin anda sekeluarga balik ke kampung beraya, menghadiri kenduri kendara, bercuti dan lain2. Biasanya, bila kita nak pergi ke suatu tempat kita akan rasa teruja tetapi bila balik dari suatu tempat, kita akan rasa penat dan kalau boleh nak terus baring dan tidur.

Ha…berapa ramaikah di antara anda yang rasa agak tertekan bila balik ke rumah. Ye lah terpaksa kosongkan baju dari beg, itu belum lagi dicampur dengan baju dalam bakul kotor yang belum dibasuh. Buka sahaja pintu rumah nampak pula mainan anak bersepah-sepah di ruang tamu. Masuk pula ke dapur ada pula bekas-bekas cawan dan pinggan yang tidak dibasuh, dan rak pinggan tidak dikosongkan. Kemudian masuk ke bilik, lihat katil tidak berkemas dan baju bersepah-sepah. Soalannya:Tidakkah anda mahu rasa nyaman dan selesa sebaik sahaja tiba di rumah? Kalau perlu kemaspun hanya sedikit sahaja. Itupun kemaskan beg baju sahaja.

Di sini saya sertakan beberapa perkara perlu dibuat sebelum meninggalkan rumah:             
   



  1. Jika anda sudah implemenkan teknik-teknik mengemas yang ada dalam blog ini, sepatutnya sekarang anda sudah cekap dan rumah anda tidaklah terlalu bersepah.
  2. Beg baju untuk dibawa haruslah dikemas beberapa hari sebelum. Buat catatan apa yang perlu dibawa supaya tidak kelam-kabut pada hari bertolak. Minta anak-anak dan suami bekerjasama membantu anda.
  3. Dua hari sebelum, basuh segala baju kotor yang ada. Jika tidak sempat lipat, tidak mengapa. Sediakan bakul untuk mengisi  baju yang tidak sempat dilipat.
  4. Malam sebelum bertolak, pastikan semua makanan di dapur sudah habis dimakan. Jika tidak habis, buang atau simpan sahaja dalam peti sejuk.
  5. Pastikan pinggan mangkuk di rak yang telah kering disimpan di tempat asal.
  6. Jika perlu memasak bekal, pastikan bahan-bahan disediakan awal. Gunakan peralatan memasak yang minimum dan pastikan segala peralatan yang kotor dibasuh.
  7. Lap dapur dan bersihkan sinki.
  8. Buang sampah supaya tidak berbau.
  9. Simpan semua mainan, buku-buku di tempat asal.
  10. Jika terlebih rajin, boleh vakum dan mop dahulu sebelum bertolak.
  11. Tidur lena dan keesokannya..
  12. Mandi, bersiap, beg pun dah siap kemas dan bertolak.
  13. Sebelum bertolak, semburkan dahulu pewangi udara…


Memang nampak penat tapi berbaloi. Masuk dalam kereta, kita dah takda rasa seperti..”Eh, lupa nak buang sampah.” , “Alamak, ada nasi dalam periuk..”

Dua tiga hari kemudian, balik dari berkelana..masuk sahaja ke dalam rumah..lapang rasanya sebab rumah dalam keadaan bersih dan teratur. Cubalah..

Bagi yang lebih advanced, persiapan sebelum meninggalkan rumah termasuk juga untuk hari selepas balik dari bercuti. Contohnya, anda tinggalkan rumah dari hari Khamis hingga Ahad. Hari Isnin anda perlu bekerja dan anak-anak bersekolah. Jadi, sebelum bertolak, pastikan anda dah siap gosok baju sekolah anak, gosok baju kerja, kerja sekolah anak dah siap, kasut sekolah dah basuh dan lain-lain. Jadi Ahad malam isnin tu anda berehat semata-mata…esoknya, jalanilah hidup seperti biasa..

5 comments:

  1. Saya dah cuba praktikkan yg ni, memang berkesan! :-)

    ReplyDelete
  2. Saya pun praktikkan jgk..mmg sgt berguna.blk dr travel msuk rumah dah tak perlu kemas.just fokus kt brg yg kite wat balik dr travel tu je...


    Mmg amalkn kemas rumah sblm travel

    ReplyDelete
  3. gimana kalau tip meninggalkan apartemen supaya aman?

    ReplyDelete
  4. bagus ini ilmunya, makasih lho ya mau bagi2
    moga bermanfaar juga untuk temen2 lainnya ..
    oya gan kalau untuk tempat jual kaos kaki muslimah terbaru dan berkualitas dimana ya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...