Tuesday, December 14, 2010

Tumpah

Untuk mereka yang mempunyai anak kecil, seringkali berlaku accident. Air atau makanan tumpah! Dulu, semasa saya muda remaja, apabila berlaku kejadian seperti ini, ibu saya akan cepat2 menyuruh kami adik beradik mengambil kain buruk. Letih juga kami berlari2 mencari dan membawa kembali kain buruk. Tidak kiralah samada waktu itu kami sedang makan atau berehat.

Setelah bertahun tinggal di rumah sendiri, saya mengerti sekarang kenapa ibu saya tergesa2 mengelap air atau makanan yang tumpah. Kepantasan itu penting kerana jika dilengah2kan, air tersebut akan meresap ke dalam karpet, alas meja, tikar dan sebagainya. Akibatnya kerja mengelap perlu melalui beberapa lapisan. Mungkin juga kesan jus, kicap atau coklat tersebut tidak akan hilang pada alas meja atau tikar kita. Atau lebih buruk lagi, air yang tumpah boleh mengalir ke merata tempat. Lebih penat jadinya. Kalau dibiarkan lebih lama, jus mungkin menjadi kering dan lekitnya lebih sukar tanggal dari permukaan meja atau lantai - perlu digonyoh dan disental!

Kesimpulannya, jangan bertangguh dalam hal makanan atau minuman tumpah...

Mengelakkan kerumitan terjadi, saya sendiri memilih rumah yang carpet-free. Bermakna, saya tidak membeli dan meletakkan carpet di rumah saya. Saya menggunakan tikar sahaja atau sebarang pelapik lantai yang lebih mudah diurus.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...