Skip to main content

Alamak! Tetamu datang!

Alamak! Runsingnya jika tetamu on the way mahu bertandang. Lebih dahsyat lagi kalau tiba2 terpacul di hadapan pintu. Mana tak cemas, ruang tamu rumah bersepah dengan mainan, kain baju bertaburan dan buku2 serta majalah yang tidak disusun rapi. Walaupun wajah diselaputi senyuman manis, di dalam hati kita bergoncang malu! Mulalah keluar bermacam2 alasan, "Mintak maaf ya, bebudak ni buat sepah...saya baru balik nih...tak sempat nak kemas lagi... tengah memasak...dan etc..etc..etc.."

Untuk waktu2 kecemasan seperti ini, kita perlu sentiasa bersedia. Saya pernah terbaca tips mengemas di waktu2 kecemasan seperti ini.


Kita memerlukan bakul2 spare seperti ini. Boleh yang plastik atau yang cantik seperti rotan, buluh dan sebagainya. Boleh simple atau pun fancy seperti bakul English style. Yang penting, sediakan beberapa bakul yang kosong. Apabila kesuntukan masa untuk mengemas rumah sempena kehadiran tetamu, bakul2 ini amat berguna sekali.

Dengan pantas kita sauklah barang2 yang bersepah tadi seperti buku2 anak, mainan dan sebagainya dan masukkan ke dalam bakul. Bakul2 itu pula kita angkat dan sorokkannya di dalam bilik. (Untuk sementara waktu...jangan pula bakul tersebut jadi tempat simpanan kekal)Kalau sempat, kita sapu atau vakum segera. Kalau tidak sempat, setidak2nya, ruang tamu kurang sepahnya.
Sepulangnya tetamu jangan lupa koleksi dalam bakul tadi dan kemas serta pulangkan mereka ke tempat asalnya.

Comments

Popular posts from this blog

Membersihkan tilam

Tilam adalah tempat kegemaran kita. Sekembali dari pejabat, kita sering memandang geram ke tilam dan sesiapa yang kalah, akan merebahkan badan yang letih lesu di tilam sebelum berangkat ke bilik mandian pula.


Malangnya, bagi yang sudah beranak kecil, keadaan tilam yang suci kadangkala tercemar dengan pembuangan sisa bayi. Bukanlah sisa air besar, tetapi lebih kerap adalah air kecil sahaja. Lebih malang lagi, jika anak yang berusia 3-6 tahun masih mengalami "kebocoran" sekali-sekala di waktu malam.


Kebocoran ini dapat dikesan dari baunya. Yelah, najis yang kurang berwarna, apalagi jika diselimuti gebar dan bantal, kurang dapat dikesan puncanya. Tetapi, hidung para ibu yang sensitif, pasti dapat mengenalpasti kehadiran najis ini.

Sebelum ini ada ditulis siri artikel yang bertajuk Bersih Tidak Semestinya Suci. Di sini saya ingin berkongsi lebih lanjut mengenai kebersihan dan kesucian bab tilam untuk tatapan para pembaca budiman.


Secara teorinya, najis perlu dibersihkan hingga hilan…

Menyusun dokumen dalam fail

Sewaktu saya belum berkahwin saya memang berminat memfailkan segala dokumen dan surat-menyurat yang saya terima. Satu fail dikhususkan untuk satu jenis dokumen. Satu fail untuk akaun bank A, satu lagi fail untuk akaun bank B, satu fail untuk bil kredit kad dan bermacam lagi.

Kerana saya masih single, saya punya banyak masa untuk melabel setiap fail dan meyusun pula mengikut abjad!

Setelah saya berkeluarga, sudah tentu jenis dokumen kita bertambah. Sijil nikah, surat beranak, passport, kad merah (mengandung), kad imunisasi anak, bil2 air dan api, bil2 kredit kad, dokumen insuran dan simpanan dan berbagai lagi.

Sebelum ini saya telah menyarankan agar menggunakan fail yang berlapis dan mempunyai pembahagi seperti di dalam gambar. Kali ini saya saya ingin memperturunkan beberapa saranan lain pula.

Satu cara ialah dengan menyediakan satu fail untuk setiap ahli keluarga. Satu fail untuk suami, satu untuk isteri, dan satu untuk setiap anak2. Fail clear holder seperti dalam gambar pun boleh.
Jadi,…

Pengurusan Kain Baju - Teori Asas

Sebelum ini sidang pembaca sudah dihidangkan dengan artikel yang menerangkan secara ringkas tips asas pengurusan kain baju. Kali ini, saya ingin mengajak pembaca sekalian bersama-sama mengembara dengan lebih jauh untuk meneroka sisi kehidupan seorang ‘pelipat baju katalog’.

Saya kira tips kali ini lebih efisien jika dipersembahkan dalam bentuk demostrasi, malangnya masih tiada kemampuan dari pihak admin untuk merealisasikannya. It’s ok, maka silalah menggunakan daya imaginasi tuan2 dan puan2 seoptimum mungkin.

Berikut saya sertakan tips terperinci langkah demi langkah teknik lipatan baju keluarga saya:
1)Bagi fabrik yang besar seperti tshirt, kemeja atau seluar, bentangkan dengan rata dahulu sebelum mula melipat. (tolong jangan melipat di atas riba ye, jika mahu kualiti lipatan terjamin!) Gosok dan ratakan dengan permukaan tangan anda. Pastikan tiada penjuru yang terlipat atau pun bahagian yang masih lagi lembap.
2)Tanpa mengira faktor sama ada lubang leher baju dihalakan ke luar atau ke…